Ultimeito žodynas

Išmok Ultimeito kalbą!

Jeigu tik neseniai pradėjai sportuoti, ar nedažnai žaidi didesniuose tarptautiniuose turnyruose tau gal dar ir nebuvo aktulu, tačiau tu to neišvengsi -anksčiau ar vėliau pateksi į aplinka kur išgirsi eilę terminų: Break, Callahan, Clear Out, Clogging, Contest, D, Disc-in, Double Team, Dump, Flipping the disc, Forcing, Greatest, In-Cut, Inside-Out, Mark, No-Break, No-Contest, No Upline, O, Out-Cut, Pick, Poach, Pull, Savage, Skyed, Sotg, Stall, Strip, Swing, Turn, Up, Violation /or V, Zone ir kt..

Deja, šių terminų paaiškinimų nerasite jokiame žodyne, nei google translate, nei Duolingo. Yra specifinių terminų, kurie yra svarbūs įsisavinti naujokams, kad greičiau galėtumėte vieni kitiems labiau padėti aikštelėje.

Sumaištis dažniausiai kyla naujiems žaidėjams prisijungus prie komandos ypač pirmaisiais metais. Rungtynių metu visko nespėsite išsiaiškinti, tad siūlome pasigilinti dabar, nes žaidimo metų išgirdus neįprastą call’ą visi turbūt galvoja “Kąąą?? Apie ką jie čia kalba?!”.

Na, pradedam ir perkeliam žaidimą į kitą lygį!


2-3-2 / 2-4-1 / 3-2-23-3-1 / 4-2-1

Tai įvairios zoninės gynybos taktikos (skirtos žaisti pilnoje aikštėje t.y. 7×7).
Kiekviena turi savo ypatybių tad daugiau ypatybių. Skaityk plačiau paspaudus ant pasirinktos taktikos.

Break

Skatinant/verčiant žaidėją su disku atlikti perdavimą gynybos pasirinkita kryptimi, tačiau puolėjui vis tiek išmetus diską per “uždarytą” pusę besiginanti komanda aikštėje sušunka “break side”, kuri reiškia, kad disko perdavimas vyksta per dengiamą pusę.

Backhand

Įprastas ir paprasčiausias disko metimas, kuris dažnai yra naudojamas net ir tarp nežaidžiančių ultimeito.

Callahan

Tai retas ir galima sakyti net ‘prestižinis’ – labai geros gynybos momentas, kai besiginanti komanda užspaudžia varžovus taip, kad yra perimamas diskas ir diską perėmęs priešininkas su disku nusileidžia priešininkų taškų zonoje, taip iškarto pelnydamas tašką savo komandai.

Clear Out

Kai kas nors sušunka atlaisvinti vietą reikėtų kuo greičiau užimti vietą ‘steke‘, kad nemaišytumėte kitiems žaidėjams ir komandos nariai galėtų atsidengę gauti perdavimą.

Clogging

Tai situacija, kai kažkas iš komandos narių atsiduria kažkieno judėjimo trajektorijoje atliekant ‘cut’ą’. Jeigu žinai, kad negausi disko turėtum kuo greičiau sugrįžti į ‘stack’ą’.

Contest

Tai nesutikimas su paskelbta bauda (dažniausiai) ‘foul’ ir dažniausiai nutinka tarp dviejų žaidėjų. Kadangi ultimeite nėra teisėjų , patys žaidėjai turi išsiaiškinti žaidimo stabdymus. Dažniausiai jeigu žaidėjas, kuriam buvo paskalbta bauda su ja nesutinka – situacija yra peržaidžiama. Visi žaidimo stabdymai apart ‘pick’ ir ‘traveling’ gali būti ‘contested’ (arba liet. galima nesutikti su paskelbtu ‘call’u’ ir papsakoyti priešininkui savo poziciją).

Cut

Bėgantis puolėjas daro staigų judėjimo trajektorijos paketimą arba trumpiau – ‘cut’ą‘ tam, kad atsiplėštų nuo savo tiesioginįo priešininko ir galėtų gauti perdavimą iš komandos draugo.

Cutter

Tai viena iš dviejų pozicijų galimų puolime. ‘Cutter’is’, tai žaidėjas privalantis pagauti diską. Tokiems žaidėjams reikia pabėgti nuo gynėjų, kad ‘handler’iai’ galėtų atiduoti perdavimą. ‘Cutter’iams’ nereikia gerų metimo įgūdžių, jų darbas yra atsidengti ir pagauti diską.

D

Sutrumpinimas nuo žodžio gynyba – “Defence”. Naudojamas, kai žaidėjas efektyviai apsigina. Komandos nariai dažniausiai po to palaikydami šaukia “Nice D!”

Disc-In

‘Disc-In’ yra sušunkama, pranešti žaidėjams jog diskas jau yra žaidžiamas ir kad žaidėjai gali judėti. Kai diskas užeina už aikštės ribų ar paskelbiama bauda, žaidėjas su disku turi paliesti su disku žemę (jeigu 3 m. spinduliu nuo žaidėjo nebuvo gynėjo) ir paskelbus ‘disc-in’ galima tęsti žaidimą.

Double Happiness

Kiek dažniau žaidime pasitaikanti situacija, kai gynyboje žaidėjas apsigina perimdamas ar nublokuodamas diską ir pelno tašką pagaudamas perdavimą iš komandos draugo priešininkų taškų zonoje.

Happy Emma Watson GIF

Double Team

Kai tu esi su disku, tik vienas varžovas gali būti 3 metrai ar arčiau tavęs, visi kiti prieišinkų žaidėjai turėtų būti toliau. Tad jeigu tave dengi du ar daugiau žaidėjų ir greta tavęs nėra tavo komandos draugų gali paskelbti dvigubos gynybos žaidimo stabdymą ‘double team’ ir ‘stall‘ skaičius skaičiuojamas iš naujo.

Dump

Kai ‘stall‘ skaičius jau yra aukštas, rekomenduojama surasti laisvą komandos draugą ‘dump‘ (trumpam) perdavimui. Dažnai šis veiksmas dar vadinamas disko ‘reset’inimu’, nes sekundės naujam ‘hanler’iui’ yra skačiuojamos iš naujo nuo 0.

Dump/Swing

Žaidėjas su disku atlieka ‘dump’ perdavimą kitam komandos draugui. ‘Dump’ perdavimai dažniausiai atliekami šiek tiek atgal (negu į kurią aikštės pusę yra puolama) arba disko perdavimu į šoną. Tai trumpas perdavimas, kuris dažniausiai išnaudojamas dar vienam greitam perdavimui. Toks žaidimas leidžia greitai judėti aikštelėje ir keisti disko poziciją.

Fake

‘Feikianama’ dažniausiai metiko dėl pasirinkto metimo, kad suklaidinti savo ‘marker’į’.

betterweightycutworm-max-1mb

Flipping the disc

Tai kaip mesti monetą, tik viejoe monetos metamas diskas, ir dažniausiai metami du diskai. Šį ritualą atlieka du komandų kapitonai, kurių komandos varžysis. Vienas iš kapitonų spėja atsivers vienodi ar skirtingi diskai. Atspėjusysis gali pirmas rinktis ar jo komanda nori pradėti rungtynes nuo puolimo/gynybos stadijos, arba rinktis iš kurios žaidimo aikštės pusės norima pradėti žaisti.

Forcing

Pagrindinis gynybos tikslas yra versti (‘force’) puolančią komandą/žaidėją žaisti gynybos norima kryptimi, ir kad varžovai atliktų sudėtingensius metimus.

Greatest

Greatest – tai kai puolėjas gaudo diską, kuris jau skrenda už aikštės ribų ir tik pagavęs diską, dar būnant ore išmeta diską taškų pelnymo zonos link, kur diską pagavus komandos draugui yra pelnomas taškas ir visi kaip ir išprotėję šaukia ‘The Greatest’!!

corruptserenehoneybee-max-1mb

Handler

Tai viena iš žaidėjų pozicijų puolant. ‘Handler’iai’ turi laisvai valdyti diską, gebėgi atlikti pagrindinius metimus: ‘backhand’, ‘forehand’ ir ‘hammer’. Šių žaidėjų darbas yra “judinti” diską, perdavinėjant ‘cutt’eriams’ kol pelnomas taškas. ‘Handler’iai’ įprastai nesikiša, kol ‘cutter’iai’ bando atsidengti nuo savo gynėjų. ‘Handleriams’ tenka mažiau bėgimo nei ‘cutter’iams’, tačiau jo taip pat yra, bet šių žaidėjų pečius slegia atsakomybė taip atlikti perdavimus, kad būtų pelnytas taškas.

HAT

Tai turnyro tipas, kuriame žaidėjai dalyauti registruojasi individualiai, o ne su komanda. Iš visų užsiregistravusių yra suformuojamos komandos.

Hospital pass

Tai aukštas perdavimas, kuris iš lėto leidžiasi jau į būrį pozicijas užsiėmusių žaidėjų (puolėjų ir gynėjų).

validtepidethiopianwolf-max-1mb

In-Cut

Tuomet kai puolantis žaidėjas bėga link savojo ‘handlerio’ (su disku) į atvirąją pusę su tikimybe gauti perdavimą.

Inside-Out

Gali išbandyti ‘Inside-Out’ metimą, metant ‘backhand’ą’ arba ‘Inside-Out’ ‘forehand’ą’. Pirmasis atliekamas metans dešine ranka, per dešiniąją pusę, tačiau metama taip, kad diskas užsisuktų ir pradėti skristi į kairą pusę. Antrasis priešingai, metama per kairę pusę į dešinę. Šiuos metimus daug sudėtingiau atlikti, kai kažkas tave ‘mark’ina’.

Junk

Tai mišri gynynos taktika, kuomet gynėjai iškarto neatskeližia (net klaidina), kad naudoja asmeninė ‘man’ gynyba, tačiau tai mišri aikštės ‘zone’ ir asmeninės ‘man’ gynybos taktika.

Layout

Lietuviškai turi skambėti kaip ‘Lėjautas’. Veiksmas, kai šokama gaudyti diską.
Šokama ne kiek įmanoma aukštyn, o į horizontaliai (t.y. šuolis į priekį).

Grab Frisbee GIF

Mark

Šiame sporte besiginanti komanda turi dviejų tipų gynybos pozicijas: gynėjai ir ‘marker’is’ (žaidimo metu visada būna tik vienas ‘marker’is’, tai žmogus skatinantis metimą priešinkų ‘handler’iui’ su disku).
Gynėjų darbas yra būti šalia savo žaidėjų ir neleisti jiems gauti perdavimų, o ‘marker’io’ darbas savo kūno pagalba (nepažeidžiant taisyklių) ‘force’inti’ priešininkų ‘handler’į’ atlikti perdavimą gynybos pasirinkta kryptimi, kur perdavimo turėtų laukti gynėjai aikštėje.
Tai labai svarbi gynybos pozicija, tad jeigu komandos draugai pasakys, jog tu ‘mark’ini’ į namus, neleisk atlikti perdavimo priešinga kryptimi iš visų pastangų!

scalyfearlesskoalabear-max-1mb

No-Break

Kai žaidimo metu išgirsi iš komandos draugo šaukiant ‘no break’ ir aikštėje estantį laisvą puolėją galintį gauti perdavimą, turėtum kuo greičiau pasirūpinti (žinoma nepažeidžiant taisyklių), kad perdavimas nepasiektų oponento.

No-Contest

Žaidėjas sutinka su paskelbta bauda ar kitu žaidimo stabdymu ir žaidimas tęsiamas palietus diską.

No Upline

Kuomet kas nors iš žaidėjų aikštėje ar už aikštės ribų sušunka ‘no upline’ tau reikėtų sustabdyti disko puolimą pagal liniją.

O

Sutrumpinimas nuo “offence” (vertimas iš angl. k.) – puolimas.

Out-Cut

Kai puolantis žaidėjas bėga tolyn nuo nuo metiko siekiant gauti tolimą perdavimą.

Pick

Taisyklių momentas skelbiamas, kuomet tarp besiginančio žaidėjo ir jo ginamojo atsiranti kitas/kiti žaidėjai, kurie pasitarnauja puolėjams kaip sienelės (panašus dalykas yra krepšinyje, tik ten jos stacionarios, o čia žaidėjai gali būti ir judantys), tačiau ši taisyklė gali būti skelbiama tik kai gynėjas yra netoliau kaip trys metrai nuo kito žaidėjo. Kai įvyksta ‘pick’as’ žaidimas yra stabdomas. Gynėjui yra leidžiama užimti padėtį, kurią jis būtų įgijęs jeigu nebūtų įvykęs susidūrimas (ar kiti žaidėjai sutrukdę ir sukėlę ‘pick’ą’), paliečiamas diskas ir/arba pranešama žodžiu, kad diskas žaidžiamas ir žaidimas tęsiamas.
Jeigu paskelbus ‘pick’ą’ diskas ore – jis grąžinamas puolėjui, kuris turėjo diską, kai pažeidimas įvyko.

Poach

Gynėas palieka savo ginamąjį toliau ir dengia aikštės dalį, per kurią tikėtina bus atliekamas perdavimas, siekiu perimti diską (dažnai apie taip žaidžiančią komandą gali išgisti sakant: “Marių Meškos plays poachy defence”).

Pull

Metimas atliekamas pradedans žaisti naują tašką (nebent jūs žaižiate ne pagal klasikines taisykles). Besiginanti komanda stengiasi numesti diską į priešininkų taškų zonos tolimiausią tašką. Jeigu gaudant tokį diską jis pametamas – ‘turnover’ (Baltijos šalyse sporto salėje yra galima nepagauti ‘pull’o’).


Savage (žaidėm ‘savage’)

Tai reiškia, kad turnyro metu buvo žaidižiama su komanda be keitimų: oficialiame lauko turnyre ant žolės, tai yra – 7-iese, o paplūdimyje ar salėje – 5-iese. Lietuvoje labiau žinoma “meškų stiliumi” :)))))

23635476_10214975440290178_791051424_n

Scoober

Metimas ypač naudingas ‘laužti’ pusę ir sekmingai atakuoti zoną nesunkiai permetant diską virš gynėjų.

simplisticoldfashionedfallowdeer-max-1mb

Sky

Kai du, priešingų komandų žaidėjai šoka gaudyti aukštą perdavimą ir vienas pašoka aukščiau ir pagauna diską.

rapidrapidguernseycow-max-1mb

Skyed

Dar gali tekti išgirsti sakant: “Dovydas skyed Alex in the end zone”, tai išvertus į lietuvių-žmonių kalbą Dovydas zonoje pagavo peršokdamas Alex’ą.

Spirit (Spirit Of The Game /arba SOTG)

SOTG reitingas nusako, kokia buvo žaidimo dvasia (trumpiau ŽD arba SOTG) rungtynių metu. SOTG skatina sąžiningą žaidimą ir abipusę pagarbą tarp žaidėjų, skatina tiesingai spręsti iškiulusius žaidimo stabdymus, vengti nereikalingo ir pavojingo fizinio kontakto, bendrauti ramiai aiškiai ir tiems žaidėjams tarp kurių kilo diskusija.

Stack

Labai populiarus scenarijus, kuomet puolimo metu ‘cutter’iai’ sustoja vienoje linijoje. Dažniausiai naudojami vertikalus (gali išgirsti tiesiog “O – vertical!”) ir horizantalus (horizontal) ‘stack’ai’.

vigilantvelvetybluebottlejellyfish-max-1mb

Stallout

‘Stallout’ įvyksta kai markeris/gynėjas suskaičiuoja iki metikui su disku 10 sekundžių (žadižiant Baltijos šalyse, salėje, skaičiuojame iki 8 sek.) ir paskelbiamas disko praradimas dėl ‘stallout’ taisyklės.

Strip

Tai baudos pobūdis, kuomet puolėjas pagauna diską, tačiau dėl įvykusio fizinio kontatko per diską/ar ranką/-as laikančias diską (iš varžovo pusės) šis prarandamas. Diskas traktuojamas kaip pagautas tik tuomet kai diskas nustoja suktis, t.y. sugautas ir laikomas rankoje/-ose.

Swing

Metimas priešingos šoninės linijos kryptimi, naudojamas kuomet viena aikštės dalis tampa laisva nuo oponentų, arba kai viena aikštės dalis yra gerai ‘uždaryta’.

agileidenticaljanenschia-max-1mb

Travel

Žaidėjas su disku negali vaikščioti. Viena koja yra atraminė, kurios negalima atkelti nuo žemės, tačiau naudojantis kita, galima daryti įtupstus į visas puses.
Kai bėgi gaudyti disko, tik pagavęs diską, turi kuo greičiau sustoti ir tai daryti nekeičiant judėjimo krypties. Jeigu metimo metu atraminė koja yra pajudinama nuo atramos taško (arba atkeliama/pašokama) yra traktuojami žingsniai – ‘travel’.

ThrowerTravel2

 

simpleenlightenedchickadee-size_restricted

Turn/Turnover

Prarastas diskas, arba paprasčiau puolančios komanos pasikeitimas. Įmanomas dėl nepagauto perdavimo, perimto perdavimo, blokuoto perdavimo, ‘stall-out’.

Up!

Šį žodį gali labai dažnai tekti išgisrti varžybų metu. Jį šaukia gynėjai ir/arba/kartu puolėjai pranešdami, kad diskas jau ore.

Violation

Taisyklių pažeidimas dėl įvairių situacijų. Šis žodis aikštėje tariamas, kai kas nors iš žaidėjų padarė kažką draudžiamo – įžaidinėjant diską, metant kokį nors objektą aišktėje, prajėus puolėjams/gynėjams judėti peranksti (nesulaukus ‘check’ tam priklausančiose situacijose).

Zone

Tai gynybos strategija kuomet žaidėjai dengia tam tikrą aikštės teritoriją, o ne konkretų/-čius žaidėjus. Zoninės gynybos variacijų yra daug ir įvairių.

https://gfycat.com/ifr/ZestyMetallicInvisiblerail

Medžiagau naudota iš Oliwijos blog’o –
http://introverted-ultimate.com/speak-ultimate-the-commonly-used-termsdefinitions/

 

USA vs. PHI (miXed, friendly, 2015)